Načítavam...

1. Proces vyšetrenia

01

Predanalytická fáza

02

Príprava pacienta na odber

03

Odber biologického materiálu

04

Transport biologického materiálu do laboratória

05

Príjem biologického materiálu

06

Evidencia požiadaviek v laboratórnom informačnom systéme

07

Príprava vzorky na vyšetrenie

08

Analytická fáza

09

Vyšetrenie biologického materiálu

10

Spracovanie výsledkov vyšetrení

11

Postanalytická fáza

12

Validácia výsledkov a ich uvoľnenie

13

Archivácia údajov v laboratórnom infomačnom systéme

14

Likvidácia biologického materiálu

15

Uchovávanie vzoriek, dohlasovanie požiadaviek

16

Doručenie výslekov vyšetrení žiadateľovi

2. Procesné kroky predanalytickej fázy

Základné princípy v predanalytickej fáze sú:

  • Poučenie pacienta o príprave na odber biologického materiálu, ak si to charakter odberu vyžaduje.
    (Odporúčania laboratória sa uvádzajú na webovej stránke – záložka Vyšetrenia/ Katalóg vyšetrení.)
  • Preverenie totožnosti pacienta pred vykonaním odberu a jeho príslušnosti k zdravotnej poisťovni.
    (Môže sa vykonať na základe predloženia karty poistenca, vystavenej zdravotnou poisťovňou v osobitných prípadoch na základe občianskeho preukazu, cestovného pasu.)
  • Preverenie u pacienta, či dodržal predodberové požiadavky.
    (Preverenie dodržania predodberových požiadaviek od pacienta pred vykonaním odberu.)
  • Poučenie pacienta, vyžiadanie potvrdenia súhlasu s výkonom zdravotníckej starostlivosti a súhlasu so spracovaním osobných údajov.
    (Poučenie pred odberom, podľa štandardne zavedených postupov v ambulancii.)
  • Príprava odberových nádob a pomôcok na odber.
  • Vykonanie odberu, dodržanie správneho postupu odberu a poradia odberov pri viacerých vzorkách, ak si to charakter odberu vyžaduje. Pri odberoch, ktoré sú vykonávané v uzavretom systéme, poradie odberov na jednotlivé vyšetrenie nie je rozhodujúce.
  • Označenie odberových nádob menom, priezviskom a rokom narodenia pacienta.
  • Vyplnenie žiadanky s uvedením všetkých potrebných údajov o pacientovi, žiadateľovi a požadovaných vyšetreniach, ak je to potrebné uvedenie liečby a v prípade relevantnosti uvedenie nosičstva prenosných ochorení.
    Označiť žiadanku s požiadavkou na výkon statimových vyšetrení, ak je to relevantné.
  • Ak sa vykoná alebo dôjde k odchýlkam od doporučených štandardných predanalytických postupov, je potrebné to zaznamenať na žiadanku, alebo kontaktovať laboratórium.
  • Dodržiavanie správnej manipulácie, uchovávania a prípravy vzoriek na transport.
    (Odporučenia sú uvedené na webovej stránke – záložka Vyšetrenia/ Katalóg vyšetrení.)
  • Doručenie biologického materiálu do laboratória individuálne, alebo zvozom pri dodržaní podmienok kladených na transport, podľa druhu požadovaných vyšetrení.
    (Odporučenia sú uvedené na webovej stránke – záložka Služby/ Transport.)
  • Odberový materiál a biologický materiál musí byť likvidovaný v špeciálnom režime ako nebezpečný odpad podľa legislatívnych požiadaviek!
  • Uplatňovanie zásad Etického kódexu zdravotníckeho pracovníka.


Postup objednávania samoplatcov cez webovú stránku www.analytx.sk:

  • Samoplatca si vyberie vyšetrenie, ktoré si chce objednať a vloží do „košíka“.
  • Vyplní potrebné údaje k spracovaniu Objednávky (fakturačné údaje, osobné údaje a iné).
  • Vyberie si spôsob zabezpečenia odberu biologického materiálu.
  • Oboznámi a potvrdí akceptovanie Všeobecných obchodných podmienok, Spracovávanie osobných údajov, Informovaný súhlas.
  • Samoplatca postúpi k úhrade Objednávky cez platobnú bránu Global Payments a následne po prebehnutí platby je odoslaný potvrdzujúci email s objednanými vyšetreniami, dátumom a časom odberu samoplatcovi.
  •  

3. Faktory ovplyvňujúce odber biologického materiálu

Jedným z významných faktorov, ktoré ovplyvňujú spoľahlivosť laboratórneho výsledku, je odber biologického materiálu. Dôsledným dodržiavaním podmienok odberu biologického materiálu, správnym označovaním a neustálou kontrolou možno predísť mnohým chybám v predanalytickej fáze vyšetrení, ktoré vplývajú na kvalitu výsledku vyšetrenia.
Odborné postupy odberu biologického materiálu pre zdravotnícky personál sú schválené a publikované Ministerstvom zdravotníctva, sú verejne dostupné na: https://health.gov.sk/?Standardne-Postupy-V-Zdravotnictve

Odporúčania laboratória sú zamerané na predanalytickú fázu laboratóriom vykonávaných vyšetrení.

Obsah analytov je výrazne ovplyvnený vlastným samotným odberom materiálu, časom odberu, dobou transportu, pacientom užívanými liekmi a ďalšími faktormi. Niektoré z týchto faktorov je možné ovplyvniť, iné nie.


Medzi faktory, ktoré sa nedajú ovplyvniť patria napr.:

  • pohlavie,
  • vek (napr. bilirubín u novorodencov, zmeny ALP a pod.),
  • rasa,
  • gravidita (napr. zmena produkcie hormónov, zvýšené ALP, zvýšený cholesterol, znížené Fe, zvýšenie glomerulárnej filtrácie),
  • cirkadiánny rytmus.


Medzi ovplyvniteľné faktory patria napr.:

  • vplyv liekov,
  • nadmorská výška,
  • fyzická záťaž
    • je dôležité odlíšiť akútnu, silovú, vyčerpávajúcu fyzickú záťaž od záťaže vytrvalostnej. Fyzická záťaž vo všeobecnosti:
      • zvyšuje počet leukocytov a krátkodobo aj počet trombocytov,
      • zvyšuje hodnoty svalových enzýmov, myoglobínu a kreatinínu,
      • dochádza pri nej k spotrebe substrátov (fosfátov, glukózy a po dlhšej záťaži aj lipidov) k dehydratácii, kedy sa zvyšuje koncentrácia proteínov, znižuje sa koncentrácia Na+ v moči,
      • spôsobuje zmeny v metabolizme (zvyšuje hodnotu laktátu, znižuje pH a pCO2),
  • diéta
    • môže ovplyvniť výsledky rôznymi mechanizmami, napr.:
      • v priebehu jedenia a bezprostredne po jedle sa vyplavujú niektoré hormóny a enzýmy (inzulín, lipáza, AMS, črevný izoALP),
      • sekundárne ako dôsledok vyplavených hormónov nastáva pokles K+ a fosfátov (vplyv inzulínu),
      • po mäsitej strave sa zvyšuje koncentrácia kreatinínu,
      • po vysokoproteínových diétach stúpa koncentrácia amoniaku, močoviny a KM,
  • alkohol - zvyšuje hodnoty GMT, feritínu, ALP a AST,
  • fajčenie,
  • mechanická trauma - po vyšetrení prostaty, po jazde na bicykli alebo po svalovej traume sa zvyšuje hodnota PSA, po opakovaných intramuskulárnych injekciách stúpa myoglobín, CK, AST a ALT,
  • stres - zvyšuje koncentráciu niektorých hormónov, napr. katecholamínov, kortizolu a prolaktínu. Cholesterol po akútnom infarkte myokardu klesá v priebehu 24 hodín a dosahuje zníženie až o 60% oproti východzej hodnote. Jeho opätovné zvýšenie je otázkou rady týždňov. Miernym stresom sa ale cholesterol môže zvýšiť. Významným stresom je aj prebudenie, preto napr. odber krvi na prolaktín sa môže vykonať 3 hodiny po prebudení.

Významný je aj vplyv faktorov prostredia po odbere vzorky. Veľa parametrov má obmedzenú časovú stálosť sú termolabilné, fotolabilné (bilirubín), alebo podliehajú ďalšiemu metabolizmu (glukóza). Na niektoré vzorky sú kladené pri odbere, transporte a spracovaní špecifické požiadavky, napríklad na odberové systémy, spôsob odberu, teplotu, dobu transportu či ďalšie skladovanie.
Špecifikácia predanalytických požiadaviek pre jednotlivé vyšetrenia je uvedená v Katalógu vyšetrení zverejnenom na webovej stránke pod záložkou Vyšetrenia.

Všeobecné zásady odberu biologického materiálu určeného na biochemické, imunologické a hematologické vyšetrenia

Odber venóznej krvi

Deň pred odberom krvi, popoludní a večer, by pacient nemal jesť mastné jedlá, pretože tuky v krvi môžu spôsobiť chylozitu séra a tá ovplyvňuje niektoré vyšetrenia.

Biologický materiál sa zvyčajne odoberá nalačno, pacient sa môže pred odberom napiť nesladeného čaju. Dôvodom je zmena koncentrácie niektorých parametrov po jedle a zmena vzhľadu séra.

U pacientov s dobre viditeľnými žilami je vhodné odoberať krv z nezatiahnutej paže. U tých pacientov, u ktorých nie je možné odobrať krv bez zatiahnutia, ruku len krátko stiahneme a ihneď po vpichu uvoľníme, aby sa naberala voľne prúdiaca krv. Pred odberom nemá pacient rukou cvičiť. Odber z dlhšie stiahnutej ruky a s predchádzajúcim cvičením ovplyvní hodnoty mnohých vyšetrení, najmä vyšetrenie minerálov (pri stanovení draslíka K+ môže jeho koncentrácia v sére narásť až o 30% !!!), kreatínkinázy (CK), laktátdehydrogenázy (LD) a pod. Pokiaľ má pacient ťažko dostupné žily a odber sa nedá takto vykonať, je na to treba upozorniť lekára, aby mohol túto skutočnosť vziať do úvahy pri interpretácii výsledkov.

Počas infúznej liečby je treba odoberať krv minimálne s hodinovým časovým odstupom, inak je koncentrácia stanovovaných parametrov v dôsledku zriedenia krvi infúznymi roztokmi nižšia. Pri odberoch v priebehu infúzie,  podľa typu podávanej infúznej liečby, sa namerajú vysoké hodnoty, napr. glukózy, sodíka, draslíka a chloridov.

Pri odbere treba rešpektovať skutočnosť, že mnohé súčasti krvnej plazmy majú iné hodnoty v stoji a iné hodnoty v ležiacej polohe. Pre vzájomnú porovnateľnosť výsledkov sa odporúča odoberať krv po 10 minútach v sede.

Laboratórium na odber venóznej krvi poskytuje nasledovné skúmavky:

  1. skúmavka so separačným gélom od firmy Sarstedt s objemom 7,5 ml a 4,9 ml - do týchto skúmaviek sa krv odoberá vákuovým systémom,
  2. skúmavka so separačným gélom od firmy Sarstedt s objemom 4,4 ml - pri odbere krvi do tejto skúmavky je potrebné krv odoberať pomaly, aby nedošlo k poškodeniu buniek a k následnej hemolýze.

Na stanovenie základných biochemických parametrov stačí jedna plná skúmavka krvi s objemom 4,4 ml, resp. 4,9 ml. Pri rozšírenom súbore vyšetrení (sérológia, špeciálne vyšetrenia) je potrebná plná skúmavka krvi s objemom 7,5 ml. U malých detí alebo u dospelých so sťaženým odberom krvi sa môže odobrať aj menší objem krvi. V takomto prípade sa v laboratóriu najprv vyšetria základné biochemické parametre a následne ostatné požadované vyšetrenia, podľa zostatkového objemu vzorky.

Po odbere sa odporúča krv v skúmavke nechať stáť pri izbovej teplote 30 minút. Proces zrážania krvi sa začína ihneď po odbere a trvá približne 10 - 15 minút. Tvorba séra začína po 30-tich minútach, následne by mala byť krv scentrifugovaná.

Rozpadom erytrocytov sa do séra uvoľňujú rôzne látky (napr. kálium). Rozdiely v koncentrácii týchto látok medzi sérom a krvinkami sa časom vyrovnávajú, preto je vhodnejšie používať skúmavky so separačným gélom a je nutné krv čím skôr scentrifugovať a oddeliť sérum od krvného koláča.

 

Odber kapilárnej krvi

Odber kapilárnej krvi sa robí vpichom do bruška prsta, ušného lalôčika, prípadne u malých detí do päty. Je dôležité, aby bolo miesto vpichu dobre prekrvené. Krv z miesta vpichu musí voľne vytekať. Prvá kvapka sa zotiera tampónom, pretože táto krv obsahuje prímes tkanivového moku. Voľne vytekajúca krv sa následne zachytáva do mikroskúmavky, kapiláry.

Možné chyby pri odbere kapilárnej krvi sú nedostatočné prekrvenie miesta vpichu, nedostatočná hĺbka vpichu, striedanie miest vpichu (krv nevyteká spontánne), vytláčanie krvi z miesta vpichu masážou (spôsobuje hemolýzu a mení zloženie krvi).

Krv na stanovenie glykémie sa odoberá do umelohmotnej mikroskúmavky s prídavkom antikoagulačného činidla (heparín) a fluoridu sodného, ktorý zabraňuje enzymatickej glykolýze. Pokiaľ skúmavka neobsahuje fluorid sodný, musí byť glykémia vyšetrená do 1 hodiny. Dôležité je dodržať predpísané množstvo krvi.

 

Odber iných materiálov

Spontánne vymočený moč

Pri tomto odbere sa pacient vymočí do čistej odberovej nádoby. Na vyšetrenie je najvhodnejší prvý ranný moč, pretože je najkoncentrovanejší, kyslý, bol dlhší čas v močovom mechúre a jeho zloženie nie je ovplyvnené príjmom potravy. Do nádoby sa zachytáva moč zo stredného prúdu, prvá a posledná časť moču sa nechajú odtiecť mimo zbernej nádoby. Na odber moču je vhodné použiť čisté odberové nádoby bez zvyškov dezinfekčných roztokov a saponátov, ktoré môžu vzorku znehodnotiť. Na odber moču sú najvhodnejšie špeciálne jednorazové nádoby.

Zber moču za časové obdobie

Pacient zberá spontánne vymočený moč do zreteľne označenej a chemicky čistej nádoby. Na začiatku zberného obdobia sa pacient vymočí, od tohto momentu začne merať čas a potom už močí vždy do zbernej nádoby. Ak musí ísť počas zberného obdobia na veľkú potrebu, odporúča sa, aby sa predtým vymočil do zbernej nádoby. Je dôležité, aby sa v určenom časovom období nestratil žiaden moč. Po skončení zberu sa pacient ešte vymočí do zbernej nádoby, celkový objem vylúčeného moču zmeria a zaznamená na žiadanku. Obsah sa opatrne premieša a do laboratória sa pošle na spracovanie vzorka v požadovanom množstve, t.j. plná močová skúmavka (12 ml). Je veľmi dôležité čo možno najpresnejšie zmeranie množstva vylúčeného moču, s presnosťou na 10 ml.

Pri niektorých analýzach (Tabuľka č. 1) sa vyžaduje špeciálna konzervácia moču, preto sa musia vždy rešpektovať pokyny laboratória.

Odber stolice,

Stolicu dajte na suchú, čistú podložku, alebo na suchý, čistý papier. Odoberte vzorku o veľkosti hrášku (čistou špajdlou) do odberovej  nádoby. Stolica z toalety  nie  je vhodná na vyšetrenie.

Hematologické vyšetrenia sú ovplyvnené predanalytickými faktormi. Odbery sa realizujú zo žilovej krvi do vákuových, jednorazových skúmaviek s adekvátnymi antikoagulačnými činidlami. Veľmi dôležité je nepoužívať ich po dobe exspirácie.

Za optimálny sa považuje odber po 12 hodinách hladovania a zníženej telesnej aktivite ráno, medzi 7 – 9 hodinou, s použitím škrtidla iba v nevyhnutnom prípade a to maximálne na 1 minútu. Nedodržanie hladovania ovplyvňuje počet leukocytov. Leukocytóza sa vyskytuje aj po cvičení, pri strese, bolesti, v období menštruácie, v čase pôrodu, u novorodencov, po expozícii chladom, pôsobením UV žiarenia, sprevádza nauzeu a dávenie. Použitie škrtidla na dlhšie časové obdobie negatívne ovplyvňuje počet leukocytov, pozitívne zase počet erytrocytov, hemoglobín a hematokrit.

K ďalším zásadám, obzvlášť pri odbere na vyšetrenia hemostázy a hemokoagulácie, patrí končatinou necvičiť, ani ju nemasírovať. Vždy zisťujeme liekovú anamnézu a zvažujeme vplyv užívaných liečiv (zameriame sa hlavne na antiagreganciá a antikoagulanciá). Zaujímame sa aj o životný štýl pacienta (napr. chronické fajčenie významne zvyšuje počet leukocytov).

Pri odbere z neheparinizovaných intravenóznych alebo intraarteriálnych katétrov musíme tieto najskôr prepláchnuť izotonickým fyziologickým roztokom v množstve zodpovedajúcom ich objemu a následne vypustiť prvých 5 ml krvi. Pri odbere z heparinizovaných katétrov sa odporúča vypustiť množstvo krvi zodpovedajúce dvojnásobku ich objemu a potom prednostne odobrať na nehemostazeologické vyšetrenia.

Všeobecné zásady odberu biologického materiálu na bakteriologické vyšetrenia

Úspešnosť mikrobiologického vyšetrenia závisí popri iných faktoroch aj od správneho odberu a transportu biologického materiálu do laboratória. Zabezpečenie správneho odberu vzorky vyžaduje nielen znalosť etiopatogenézy ochorenia, ale i znalosť základných vlastností predpokladaného mikroorganizmu.

Na základe etiopatogenézy ochorenia vieme určiť vhodné miesto odberu (t.j. druh tkaniva alebo lokalitu tak, aby sa čo najviac zvýšila pravdepodobnosť záchytu mikroorganizmu), čas odberu (optimálne pred začatím ATB liečby) a množstvo odobratého materiálu (z dôvodu možnosti využitia optimálneho počtu laboratórnych postupov). Znalosť základných vlastností mikroorganizmu (najmä citlivosť ku kyslíku a teplote, prípadne odolnosť voči vyschnutiu) nám pomôže pri výbere vhodných odberových súprav, aby boli pri odbere vytvorené vyhovujúce podmienky súčasne aj pre transport vzorky.

Všeobecné zásady pre správny odber materiálu

Na odber rôznych druhov vzoriek máme k dispozícii rôzne druhy sterilných odberových nádob. Medzi najčastejšie používané patria sterilné odberové tampóny, injekčné striekačky a rôzne druhy typizovaných sterilných uzavierateľných odberových nádobiek.

Sterilné odberové tampóny umožňujú jednoduchý a nenáročný odber materiálu obsahujúceho aeróbne mikroorganizmy. Odporúčame používať sterilný tampón s transportným médiom (súčasťou balenia je skúmavka s  médiom, do ktorého sa tampón po odbere ponorí - AMIES, STUART).
Suché tampóny sa v praxi najčastejšie používajú na odber sterov zo slizníc dýchacích ciest a gastrointestinálneho traktu, sterov z kože, výterov z očí, uší a pod. Výťažnosť vyšetrenia z odberu na suchom tampóne je však vždy nižšia v porovnaní s tampónom v transportnom médiu, preto ich neodporúčame používať!
V niektorých prípadoch napr. pri cielenom záchyte náročne rastúcich mikroorganizmov (Haemophilus spp., Neisseria meningitidis, Campylobacter spp.) a pri požiadavke na anaeróbnu kultiváciu je použitie tampónu s transportným médiom nevyhnutnosťou. Sterilné tampóny s ochranným transportným médiom sú vždy vhodnejšou alternatívou pri rozhodovaní, aký druh tampónu pri odbere použiť.

Pri niektorých ochoreniach sú na odber kladené špeciálne nároky, a preto sa musia použiť tampóny zo špeciálnych syntetických materiálov (Dacron, Rayon), ktoré sú určené práve na tieto typy vyšetrení (napr. abrazívne uretrálne tampóny pri chlamýdiových ochoreniach, PCR odberové systémy).
Pre odber a transport tekutého biologického materiálu (hnis, exsudáty, výplachy) plne vyhovujú injekčné striekačky. Pri odbere tekutého materiálu na anaeróbnu kultiváciu je nevyhnutné odstrániť zo striekačky nadbytočný vzduch a zamedziť prístupu vzduchu počas transportu vzorky. Na odber a transport vzoriek moču, stolice, spúta a excízii sú určené rôzne druhy typizovaných uzavierateľných sterilných  umelohmotných nádobiek.

4. Požiadavky na urgentné vyšetrenia

V laboratóriu je zabezpečené spracovanie vzoriek na urgentné/ statim vyšetrenia. Je potrebné, aby na žiadanke s požiadavkami na statimové vyšetrenia bola táto požiadavka viditeľne označená.

Statim vyšetrenia sa spracovávajú prednostne v osobitnom režime. Výsledky statim vyšetrení zasielame odosielateľovi do 1 hodiny od príjmu do laboratória, maximálne do 2 hodín (pri opakovaní vyšetrenia z dôvodu riedenia vzorky, úpravou vzorky sa čas odozvy môže predĺžiť), aby bolo možné urýchlene reagovať na pacientov aktuálny stav. Výsledky sú doručené elektronicky po ich odsúhlasení alebo sú hlásené telefonicky. Pre telefonické nahlásenie výsledkov je potrebné, aby na žiadanke bolo uvedené telefónne číslo.

Z hľadiska organizácie prevádzky, ale aj z hľadiska sortimentu vyšetrení patriacich medzi vyšetrenia potrebné v urgentnej medicíne, nie všetky vyšetrenia sú zaradené do sortimentu statim vyšetrení. Vzhľadom na to, že pri stanovovaní konečného súboru statim vyšetrení sa prihliadalo nielen na odporučenia zdravotných poisťovní, ale aj na požiadavky oddelenia urgentnej medicíny vo FN v Trnave, je tento sortiment poskytovaný spoločnosťou AnalytX širší.

Prehľad vyšetrení vykonávaných v statimovom režime:

  • Glukóza (sérum)
  • Močovina (sérum)
  • Kreatinín (sérum)
  • AST (sérum)
  • ALT (sérum)
  • Amyláza (sérum, jednorazový moč)
  • Sodík (sérum)
  • Draslík (sérum)
  • Chloridy (sérum)
  • Vápnik (sérum)
  • Fosfor (sérum)
  • Osmolalita (sérum, jednorázový moč)
  • Etanol (sérum)
  • CRP (sérum)
  • CK (sérum)
  • CK – MB (sérum)
  • Amoniak (plazma)
  • Laktát (plazma)
  • ABR (plná krv)

5. Kritériá pre príjem a spracovanie biologického materiálu na vyšetrenie

Vzorka biologického materiálu musí byť jednoznačne označená (identifikovateľná), na odberovej skúmavke musí byť uvedené meno, priezvisko pacienta a rok jeho narodenia.
So vzorku musí byť dodaná sprievodná žiadanka na vyšetrenie!

Papierové žiadanky sú prispôsobené laboratórnej praxi, majú preddefinovanú formu na uvedenie potrebných údajov o pacientovi, žiadateľovi a požiadavky na vyšetrenie. Používateľom laboratórnych služieb sú k dispozícii nasledovné typy tlačených žiadaniek:

  • Žiadanka na laboratórne vyšetrenie (spoločné pre odbornosti biochémia, imunológia a alergológia, hematológia, sérológia)
  • Žiadanka na mikrobiologické vyšetrenie
  • Žiadanka na vyšetrenie alergén - špecifických IgE
  • Žiadanka na molekulárno-biologické vyšetrenie
  • Žiadanka - Samoplatca

Na žiadanke musia byť uvedené všetky údaje čitateľne. Požadované vyšetrenia sa označia krížikom „X“ vo voľnom políčku vedľa uvedeného vyšetrenia.

Na žiadanke je potrebné uviesť:

  • údaje o pacientovi:
    • meno a priezvisko
    • rodné číslo
    • kód poisťovne
    • diagnóza (medzinárodným kódom)
    • dátum a čas odberu vzorky
    • druh primárnej vzorky, ak je to relevantné
    • doplňujúce údaje (hmotnosť a výška pacienta, množstvo moču, doba zberu...)
    • nosičstvo závažného prenosného ochorenia

údaje o zdravotníckom zariadení, ktoré vyšetrenie požaduje:

  • kód lekára (9 miestny)
  • kód zariadenia (12 miestny)
  • pečiatka a podpis lekára

Požiadavky laboratórium spracováva aj na základe žiadaniek, ktoré sú tlačené z informačného systému prepojeného na laboratórny informačný systém. Tieto žiadanky sú pri evidencii spárované s Laboratórnym informačným systémom cez čiarový kód.


Informovaný súhlas

Laboratórium vo väčšine prípadov neprichádza do priameho styku s pacientami, okrem samoplatcov. Informovaný súhlas so spracovaním vzoriek pacientov, informácie k diagnostickým postupom a poskytovaní osobných údajov k výkonu vyšetrení je povinný podať ošetrujúci lekár (Zákon č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, §6 Poučenie a informovaný súhlas).

V prípade, ak má samoplatca otázky, požaduje informácie k diagnostickým postupom, poskytovaným službám alebo potrebuje informácie súvisiace s poskytovanými službami, môže kontaktovať laboratórnych pracovníkov osobne, telefonicky alebo mailom na kontaktoch zverejnených na webovej stránke spoločnosti.
Informovaný súhlas a súhlas so spracovaním osobných údajov potvrdzuje samoplatca podpisom tlačenej žiadanky alebo elektronicky, ak vyšetrenie objednáva cez webovú stránku spoločnosti.

 

Odmietnutie spracovania požiadavky

V odôvodnených prípadoch môže laboratórium odmietnuť spracovanie vzoriek, a to napríklad v prípade zle odobratého materiálu, nesprávnej odberovej skúmavky, nedostatočného množstva vzorky, v prípade prekročenej doby skladovania alebo poškodenej odberovej nádoby, alebo chýbajúcej žiadanky na vyšetrenie.
Ak sa zistí, že nie sú splnené kritéria na príjem vzoriek, laboratórium kontaktuje žiadateľa a dohodne s ním ďalší postup.

6. Požiadavky na dodatočné vyšetrenie a ústne žiadosti

Vzorky biologického materiálu sa vyšetrujú na základe písomne doručených žiadostí. Vyšetrené vzorky sa uchovávajú 48 hodín pri vhodných podmienkach tak, aby ak to povaha a množstvo vzorky dovoľuje, bolo možné vyšetrenie zopakovať, alebo vykonať iné, pôvodne nežiadané vyšetrenie.

Dodatočné vyšetrenie je možné vykonať aj na základe telefonického dohovoru, následne je nutné poslať novú žiadanku obsahujúcu dohlasované parametre.
Dodatočne nie je možné objednať vyšetrenia, ktoré vyžadujú špeciálne odbery, napr. amoniak, alebo vyšetrenia s obmedzenou stabilitou (napr. ióny, glykémia, troponín).

7. Doručovanie a hlásenie laboratórnych výsledkov

Po ukončení požadovaných laboratórnych vyšetrení a zhodnotení výsledkov zodpovedným pracovníkom, sa výsledky zaznamenávajú v Laboratórnom informačnom systéme, vytlačia sa v papierovej podobe a odosielajú sa žiadateľovi (ošetrujúcemu lekárovi alebo na konkrétne oddelenie Fakultnej nemocnice, samoplatcom).
Výsledky pre jednotlivé oddelenia FN sú súčasne zasielané elektronicky, a to prostredníctvom prepojenia informačného systému používaného v laboratóriách spoločnosti AnalytX s.r.o. s nemocničným informačným systémom FN Trnava. Elektronické zasielanie výsledkov je možné realizovať aj do ambulancií, ak je zabezpečené vhodné technické prepojenie na strane ambulancií.

Neistoty výsledkov vyšetrení sa na výsledkových listoch neuvádzajú, poskytujeme ich na vyžiadanie.

Pri telefonickom hlásení výsledkov si pracovník laboratória vyžiada meno, rodné číslo pacienta a meno lekára žiadajúceho vyšetrenie, dátum odberu, čím si overí oprávnenie na vydanie výsledku vyšetrení.
Telefonické hlásenie vykonávame v prípade, že výsledky vyšetrení sa nachádzajú v kritických hodnotách ohrozujúcich stav pacienta alebo statimových vyšetreniach (je potrebné aby na žiadanke bolo uvedené telefónne číslo, na ktoré sa výsledky majú nahlásiť).

Výsledkové listy pre obvodných lekárov alebo lekárov špecialistov si môžu prevziať priamo lekári, nimi poverené osoby - zdravotné sestry, alebo ich priamo do ambulancie doručí osoba poverená zvozom biologického materiálu.
Pre oddelenia FN sú na Prevádzke 1 dostupné zabezpečené skrinky, z ktorých si pracovníci používateľa môžu vyzdvihnúť výsledkové listy 24 hodín denne.

Výsledky pacientov posielame lekárom aj doporučenou poštou alebo elektronicky vo forme šifrovaných PDF súborov odosielané e-mailom, ktoré si lekár môže otvoriť pomocou jedinečného hesla.

Ak si lekár želá, aby bol výsledok vydaný priamo do rúk pacienta – dotknutej osoby, výsledok vydáme na základe jeho písomnej žiadosti (na výmennom lístku alebo priamo na žiadanke). Pacient musí dostatočne preukázať svoju totožnosť.

Ak sa pacient (dotknutá osoba) nepreukáže písomnou žiadosťou od lekára, má možnosť vyplniť písomnú žiadosť vo svojom mene. Ak dostatočne preukáže svoju totožnosť, výsledky mu vydáme.

Ak výsledky pacienta žiada iná osoba ako pacient (napr. z ambulancie APS, APSD, Centrálny príjem), výsledky sa jej vydajú na základe písomnej žiadosti lekára. Osoba preberajúca výsledky musí dostatočne preukázať svoju totožnosť.

Výsledky vyšetrení sa na základe požiadavky pacienta môžu vydať iným lekárom (môže ísť o telefonický kontakt, alebo písomnú žiadosť), kde musia byť špecifikované identifikačné údaje pacienta, dátum odberu a požiadavky na výsledky požadovaných vyšetrení, kód lekára a kód ambulancie, ktorému majú byť výsledky zaslané.

Samoplatci si na základe požiadavky môžu prevziať výsledky osobne, alebo sa im zasielajú emailom v zakryptovanej forme. Kód na odblokovanie prílohy vygeneruje Laboratórny informačný systém a zasiela sa SMS správou. Pri telefonickej konzultácii sa vyžiadajú údaje pacienta, dátum odberu a požadované vyšetrenia. V prípade, že výsledky vyšetrení poukazujú na vážny stav alebo ochorenie, priamo do rúk pacienta sa výsledky vydajú iba po predchádzajúcom upozornení, že je potrebné výsledky konzultovať s ošetrujúcim lekárom.

Politika spoločnosti AnalytX s.r.o. na ochranu osobných údajov je v súlade s platnou legislatívou a boli prijaté všetky potrebné opatrenia na zabezpečenie primeranej bezpečnosti pri spracovaní osobných údajov. Informácie týkajúce sa osobných údajov pacientov (meno pacienta, rodné číslo resp. číslo poistenca, diagnóza, ošetrujúci lekár, poisťovňa) a výsledky vyšetrení sú dôverné informácie a sú vlastníckym právom zákazníka. Všetci pracovníci laboratória boli poučení a dodržujú mlčanlivosť a ochranu dôverných informácií a vlastníckych práv zákazníka.

8. Iné informácie

Spoločnosť AnalytX s.r.o. nezverejňuje údaje pacientov na verejných doménach. Výsledky vyšetrení bez identifikačných údajov pacienta môže spoločnosť poskytnúť na štatistické alebo výskumné účely.

Bez súhlasu dotknutej osoby (pacienta) sú jeho údaje poskytované len v súlade s legislatívnymi požiadavkami, a to:

  • Zdravotným poisťovniam, pre účely vykazovania poskytnutej zdravotnej starostlivosti,
    • Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s., Dôvera zdravotná poisťovňa, a.s., Union zdravotná poisťovňa, a.s.
  • Zdravotníckym zariadeniam, ktoré zo zákona vykonávajú zber dát a konfirmačné vyšetrenia na potvrdenie pozitivity určitých vyšetrení. Ide o vyšetrenia:
ÚsekVyšetrenieMateriálZdravotnícke zariadeniePoznámka
SerológiaRubeolasérumÚZV SR
Trnavská cesta 166/52,
82102 Bratislava
konfirmácia
reaktívnych vzoriek
HCVsérumNRC pre hepatitídy
Slovenská zdravotnícka univerzita,
Limbova 12
833 03 Bratislava
konfirmácia reaktívnych vzoriek (podľa Vestníka MZ 74/2007)
HIVsérumNRC pre AIDS
Slovenská zdravotnícka univerzita,
Limbova 12
833 03 Bratislava
konfirmácia reaktívnych vzoriek (podľa Vestníka MZ z 1.12.1999)
Molekulárna biológiaSARS-CoV-2ÚVZ SR
Trnavská cesta 166/52, 82102 Bratislava
sekvenovanie pozitívnych vzoriek
(požadované ÚVZ)
B. pertussisÚVZ SR
Cesta k nemocnici 622/1, 975 56 Banská Bystrica
konfirmácia pozitívnych vzoriek
(požadované ÚVZ SR)
BakteriológiaEnterobaktérie produkujúce karbapenemázyÚVZ SR
Trnavská cesta 166/52, 82102 Bratislava
konformácia CPE (požadované ÚVZ SR)
PneumokokyÚVZ SR
Cesta k nemocnici 622/1, 975 56 Banská Bystrica
určenie sérotypu na epidemiologické účely (požadované ÚVZ SR)
MeningokokyÚVZ SR
Trnavská cesta 166/52, 82102 Bratislava
určenie sérotypu na epidemiologické účely (požadované ÚVZ SR)
SalmonelyÚVZ SR
Trnavská cesta 166/52, 82102 Bratislava
určenie sérotypu na epidemiologické účely (požadované ÚVZ SR)
  • Zdravotníckym zariadeniam, kde sa preposiela biologický materiál na vyšetrenia, ktoré sa v laboratórnych prevádzkach spoločnosti nevykonávajú, sú sprostredkované na základe požiadavky žiadateľa. Najčastejšie ide o nasledovné vyšetrenia:
ÚVZ SR Bratislava, Trnavská cesta 166/52, 82102 Bratislava
Enterovírusysérum, stolica, likvor
Chrípkasérum
Kliešťová encefalitídasérum, likvor
Morbillisérum
Parotitissérum
Parvovírus B19sérum
RS vírussérum
Q horúčkasérum
Nemocnica s poliklinikou Nitra, Špitálska č. 6, 950 01 Nitra
HSV 1,2 IgM/IgGsérum
VZV IgM/IgGsérum
Medirex a.s., Galvaniho 17/C, P.O. Box 143, 820 16 Bratislava
Bartonelasérum
Brucelózasérum
CMVserum+likvor
EBVserum+likvor
HSV 1,2 IgM/IgGserum+likvor
Salmonelasérum
Toxokarózasérum
Toxoplazmóza – aviditasérum
VZV IgM/IgGserum+likvor
Yersíniasérum
Ústav epidemiológie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského, Moskovská 3, 811 08 Bratislava
Legionelasérum
Leptospirózasérum